Výhovorky, ktoré vám bránia schudnúť

Chudnutie je v princípe jednoduché. Stačí, aby váš výdaj energie bol vyšší ako jej príjem. Vtedy telo musí siahnuť do svojich tukových zásob a postupne ich použiť. Vieme však, že sa to ľahšie hovorí ako dodržiava. 

No nemusí to tak byť. Človek má vždy po ruke niekoľko výhovoriek a dôvodov, prečo niečo nefunguje. No treba si uvedomiť, že nadváha je predovšetkým výsledkom zlých návykov! A svoje návyky zmeniť môžete, všetko je vo vašich rukách. Aby vás pri tom už nič nezastavilo, spísali sme pre vás zoznam najčastejších výhovoriek, ktoré vám bránia dosiahnuť svoj cieľ + tipy, ako ich prekonať.

Mám to v génoch

Je pravda, že genetické dispozície sú dôležitým faktorom, no v skutočnosti je ich vplyv na našu telesnú hmotnosť asi tak 30%. Zvyšok máme vo svojich rukách a vieme teda ovplyvniť svoju váhu správnym životným štýlom a stravovacími návykmi. Treba len prekonať vlastnú lenivosť. Napriek tomu, že možno máte predispozíciu na obezitu, je len na vás kam sa s ňou dopracujete.

Spomalený metabolizmus je ďalším obľúbeným argumentom. Ale robíte proti tomu niečo?  Niekedy sa stačí pozrieť na to, ako málo sa hýbete a aké potraviny dávate do úst a možno zistíte, že „spomalený metabolizmus“ je len vaša vlastná voľba. Ako by aj mohol byť rýchly, keď ho nepodporíte pravidelným pohybom a konzumujete ťažké a tučné jedlá či sladkosti?

Záver: Gény ovplyvňujú vašu hmotnosť asi tak na 30%, zvyšných 70% je vo vašich rukách a zodpovedá vašim stravovacím návykom a životnému štýlu.

Chudnutie je drahý špás

Zdravá strava vôbec nemusí byť drahá. Treba si uvedomiť, že chudnutie je tiež biznis so silným marketingom. V skutočnosti však na to, aby ste sa zdravo stravovali, nepotrebujete všetky tie Raw –Bio- Vegan a iné potraviny z predražených obchodíkov so zdravou výživou.

Nepotrebujete ani žiadne špeciálne či exotické potraviny, na ktoré nie ste zvyknutí. Nemusíte mať doma quinou, ryžu basmati či morské riasy a himalájsku soľ. Môžete, ale nemusíte. Zdravé potraviny zoženiete aj v bežnom obchode a môžete z nich vykúzliť množstvo chutných jedál, ktoré vás zasýtia a pritom neublížia ani peňaženke.

Niekedy je proste krása v jednoduchosti. Zoberte si napríklad jablká, ovsené vločky, mrkvu, zemiaky, špenát alebo strukoviny. Všetko sú to lacné suroviny, na ktoré sme zvyknutí v našej zemepisnej šírke a dajú sa z nich pripraviť zdravé nízkokalorické jedlá.

Záver: Zdravá strava nemusí byť drahá, v obchodoch zoženiete kopec zdravých a pritom lacných potravín, z ktorých môžete vyčariť rôzne chutné a nápadité jedlá.

Chýba mi pevná vôľa

Pevná vôľa je pri chudnutí rozhodne dôležitá, no treba na nej pracovať. Aby ste si udržali potrebnú motiváciu, musíte mať správne nastavené ciele a tie si plniť po malých krôčikoch. Keď sa vám bude dariť plniť malé čiastkové ciele, postupne nadobudnete potrebnú sebadôveru, že dokážete všetko, čo si zaumienite.

Taktiež netreba hádzať flintu do žita pri každom zlyhaní. Keď porušíte svoju diétu nevadí, dôležité je ísť ďalej. Nedá sa totiž ísť po celý čas na 100% a ani to nie je dlhodobo reálne. Preto si treba nastaviť dosiahnuteľné ciele a nechcieť schudnúť 20 kg naraz, ale rozdeliť si to a naplánovať si, že tento mesiac dáte dole napríklad 5kg.

S pevnou vôľou opäť úzko súvisia aj vaše životné návyky. Pokiaľ chcete niečo zmeniť, jednoducho si musíte vypestovať také nové návyky, ktoré vás k vytúženej zmene dovedú. Pomôcť vám tiež môže aj keď na to nebudete úplne sami. Dohodnúť sa môžete napríklad s kamarátkou, s ktorou budete spolu chodiť cvičiť. To vám dá záväzok a nebudete si môcť len tak povedať, že dnes sa mi nechce…

Záver: To, že nemáte pevnú vôľu ešte neznamená, že si ju nemôžete natrénovať. Práve trpezlivosť, vytrvalosť a postupné kroky vpred vám pomôžu si ju vybudovať. A zapamätajte si, pevná vôľa neznamená nikdy nezlyhať, ale vždy pokračovať. 

Nemám čas na cvičenie

O tom, na čo máte alebo nemáte čas rozhodujú vaše priority. A ak je naozaj vašou prioritou konečne schudnúť, ten čas si jednoducho nájdete, pretože chcete. Môžete si napríklad privstať, aby ste získali cez deň viac času. Ak tvrdíte, že nemáte čas na cvičenie kvôli deťom, tiež sa to dá nejako vymyslieť. Zoberte ich so sebou – je veľa športových aktivít, ktoré môžete robiť aj s nimi. Napríklad plávanie, tenis, bedminton, bicykel či turistika.

Ak je vašou výhovorkou to, že to máte  do fitka ďaleko a nemáte čas dochádzať, tiež sa to dá vyriešiť. Zacvičiť si môžete aj doma s vlastnou váhou. Na internete nájdete zadarmo množstvo videí, podľa ktorých môžete cvičiť.

Efektívnym spôsobom na chudnutie je napríklad aj intervalový tréning. Ide o intenzívne cvičenie, ktoré trvá len 20 minút, ale tuk spaľujete ešte dlho po jeho skončení.

Záver: Ak je chudnutie naozaj vašou prioritou, čas si naň nájdete. Športovať môžete s deťmi, zacvičiť si v pohodlí domova alebo zvoliť intenzívny  tréning, ktorý zaberie len 20 minút.

Neviem, ako sa mám stravovať a ako cvičiť

To je celkom pochopiteľné. Veď každú chvíľu počúvame o potravinách nejaké nové informácie. Raz je niečo dobré, potom odrazu zlé. A opäť sme pri tom, že aj chudnutie je jeden veľký biznis a výrobcovia sa predháňajú vo výrobe rôznych zdravých produktov s lákavými marketingovými nápismi.

Možno si myslíte, že nakupujete samé zdravé veci a všetky potraviny ste už vymenili za ich FIT verzie. No to vôbec nie je zárukou úspechu, často totiž konzumujete presne to isté, len v inom obale a k tomu drahšie. Taktiež treba rozlišovať medzi pojmami „zdravé“ a „diétne“.

To, že sa stravujete zdravo ešte nemusí znamenať, že sa stravujete diétne. Ak váš kalorický príjem prevyšuje energetický výdaj, neschudnete ani kilo aj keď budete jesť len 100% zdravé veci.

Pri cvičení je tiež dobré postupne napredovať, aby ste si neublížili a prispôsobiť pohyb svojim možnostiam. Ak naozaj neviete kde začať, ako cvičiť a ako sa stravovať, obráťte sa na odborníka. Len tak budete mať istotu, že to, čo robíte naozaj povedie k vytúženému cieľu, ktorý bude zároveň reálne nastavený pre vás. Okrem toho chudnutie pod dohľadom odborníka predstavuje aj záväzok, ktorý vám nedovolí len tak sa vzdať.

Ak potrebujete poradiť s nastavením jedálnička alebo tréningového plánu, neváhajte nám napísať cez náš kontaktný formulár.

Záver: Keď neviete, čo máte robiť, jediným rozumným riešením je obrátiť sa na odborníka, ktorý vám presne povie čo a ako.

Lívia Šuľová

Lívia Šuľová

New Letter

CLOSE

Kategórie produktov

Add to cart