Potravinová pyramída – jednoduchý návod, ako sa zdravo stravovať

Potravinová pyramída alebo výživová pyramída bola zostavená odborníkmi za účelom jednoduchšej orientácie v množstve výživových odporúčaní. Výživa totiž patrí k rozhodujúcim faktorom, ktoré ovplyvňujú zdravie a život každého z nás. Nemusíte čítať desiatky článkov ani študovať odborné publikácie, aby ste nadobudli prehľad o tom, koľko čoho by ste mali konzumovať. V dnešnom článku vám vysvetlíme, ako vám pri výbere vhodných potravín pomôže potravinová pyramída.

Potravinová pyramída - jednoduchý návod, ako sa zdravo stravovať

Ako vznikla potravinová pyramída

Prvá potravinová pyramída uzrela svetlo sveta v roku 1974 vo Švédsku. Pripravili a odsúhlasili ju vedci a výživoví poradcovia, ktorí takto chceli vytvoriť pre verejnosť jednoduchú a praktickú príručku o zdravom stravovaní. Postupom času sa pyramída zdravej stravy obmieňala, upresňovala alebo prispôsobovala na mieru obyvateľom jednotlivých krajín.

Jej podstata sa však nezmenila. A tak hoci má každý štát svoju vlastnú potravinovú pyramídu, založenú na nutričných informáciách obyvateľov a dostupných potravinových zdrojoch, princípy správneho stravovania, ktoré hlása, sú rovnaké. Aj vďaka tomu jej význam nestráca na aktuálnosti. Dodnes patrí medzi základné odporúčania pri zásadách zdravého stravovania.

Potravinová pyramída - jednoduchý návod, ako sa zdravo stravovať

Pyramída zdravej výživy v podobe ryby či taniera

Chyby v stravovaní sú u väčšiny ľudí na dennom poriadku. Preto väčšina vyspelých krajín vydáva vlastné výživové odporúčania pre obyvateľstvo, ktoré priebežne upravuje. Aby čo najviac vystihli potreby ľudí žijúcich v danej krajine, opierajú sa o tradície, zvyklosti a možnosti danej oblasti. Zaujímavosťou je, že sa od seba odlišujú aj tým, ako sú vyobrazené.

U nás a v Českej republike sú výživové odporúčania graficky znázornené ako pyramída, Francúzi majú potravinovú loď, Kanaďania dúhu, Angličania tanier, Čína a Kórea si vytvorili pyramídu v podobe pagody, Japonci tornádo. Každé z týchto odporúčaní prešlo určitým vývojom, počas ktorého sa preskupovali potraviny medzi jednotlivými poschodiami v závislosti na vývoji vedeckých poznatkov v oblasti výživy. Pri všetkých však platí, že ich dodržiavaním predídete vzniku obezity, diabetu a ďalších ochorení, napr. ochorení srdca.

Zloženie potravinovej pyramídy

Na vrchole pyramídy sa nachádzajú potraviny, ktoré by mali predstavovať najmenší podiel z konzumovaných položiek, jej základňu, naopak, tvoria potraviny, ktoré by sa mali konzumovať čo najviac.

  • Prvé poschodie: Jej základ tvoria celozrnné obilniny, chlieb, pečivo, ryža, cestoviny, ovsené vločky, pohánka a pod. Obsahujú veľké množstvo škrobu, železa, vlákniny (nestráviteľné polysacharidy), vitamínov zo skupiny B a minerálnych látok, ktoré sú potrebné pre správne fungovanie organizmu. Znižujú hladinu cholesterolu a stabilizujú hladinu glukózy.

Každé jedlo konzumované počas dňa by malo obsahovať aspoň jednu porciu z týchto potravín (napríklad ovsená kaša na raňajky, ryža ako príloha na obed a pod.)

Potravinová pyramída - jednoduchý návod, ako sa zdravo stravovať

  • Druhé poschodie už tradične patrí ovociu a zelenine (čerstvé, konzervované, varené, mrazené, sušené ovocie). Aby však konzumácia týchto zložiek potravín mala čo najväčší prínos, ovocie i zelenina by mali byť čerstvé a starostlivo umyté. Tepelným spracovaním sa totiž stráca časť hodnotných vitamínov, kvôli ktorým sú ovocie a zelenina také cenené, najmä vitamín C. Ovocie a zelenina sú takisto zdrojom rozložiteľnej a nerozložiteľnej vlákniny, vitamínov (A, C a E), a minerálnych látok (vápnika, magnézia, draslíka a železa), podobne ako i antioxidantov a sacharidov. Obsah bielkovín a tuku je pri tejto skupine potravín minimálny. Okrem klasického ovocia a zeleniny sem zaraďujeme aj zemiaky.

UniqueFit radí: Odporúča sa konzumovať až päť porcií ovocia a zeleniny denne.

  • Tretie poschodie potravinovej pyramídy tvoria vysoko výživné potraviny, ako sú mliečne a mäsové výrobky, strukoviny, vajcia či ryby. Mliečne výrobky telu dodávajú vitamíny A a D, ďalej dopĺňajú obsah vápnika a bielkovín. Bielkoviny obsahuje aj mäso a mäsové výrobky, vajíčka či strukoviny, ktoré okrem toho slúžia aj ako zdroj minerálnych látok a vlákniny. Ryby sú dôležité z hľadiska zabezpečenia príjmu vitamínov A a D, nenasýtených mastných kyselín, jódu a minerálnych látok. Vajcia sú tiež zdrojom fosfolipidov (žĺtok), vitamínov rozpustných v tuku (A, D, E a K), vitamínov skupiny B, karoténov a minerálov.
  • Vrchol pyramídy sa skladá z potravín bohatých na cukor a tuky. Patria tu najmä cukrovinky, sladené nápoje, torty, zmrzlina, vyprážané jedlo, údené mäsové výrobky, čokoláda a podobne.

Potravinová pyramída zdravia – ako sa podľa nej stravovať

Výživová pyramída môže poslúžiť ako forma odporúčania, ako dodržiavať zásady zdravého stravovania. Skúste sa napríklad pozrieť na svoj jedálniček a porovnať ho s potravinovou pyramídou. Ďalším krokom na ceste za zdravým stravovaním môže byť postupné zavádzanie zdravších alternatív, napríklad používanie medu alebo iných zdravších sladidiel, ako je napríklad xylitol namiesto cukru, konzumácia sušeného ovocia či orechov namiesto cukroviniek alebo náhrada nezdravých tukov za rastlinné oleje (kokosový olej a ďalšie).

Lucia

Lucia

New Letter

Kategórie článkov

Add to cart