7 overených tipov ako sa vyhnúť jarnej únave

Prechod zo zimy do jari je veľkou záťažou pre každý organizmus, hoci meteosenzitívni ľudia znášajú zmeny ročných období ťažšie. Oslabený imunitný systém je navyše vplyvom výrazných teplotných zmien náchylnejší na vírusové ochorenia a často pribúdajú aj depresie. Nečakajte, kým vás jarná únava celkom premôže. Vyskúšajte naše tipy a vychutnajte si prichádzajúce slnečné dni naplno.

Čo spôsobuje jarnú únavu a ako sa prejavuje

Jarná únava sa najčastejšie objavuje na konci zimy a môže trvať až po dobu niekoľkých týždňov. Dlhšie trvajúca únava môže byť prejavom niektorého z vážnejších ochorení (depresia, chudokrvnosť, choroby srdca či štítnej žľazy). Pri jarnej únave ide vlastne o subjektívny pocit fyzickej a psychickej vyčerpanosti, popri ktorom sa často objavujú aj ďalšie príznaky:

  • Fyzické: bolesti hlavy, závraty, bolesti kĺbov a svalov, bolesti hlavy, strata energie, slabý prerušovaný spánok, zvýšená náchylnosť na infekčné choroby, alergické reakcie a ochorenia dýchacích ciest.
  • Psychické: ospalosť, malátnosť, náladovosť, podráždenosť, znížená schopnosť koncentrácie.

7 overených tipov ako sa vyhnúť jarnej únave

Príčiny jarnej únavy sú notoricky známe. Obyčajne je to dôsledok nedostatku vitamínov, slnka a fyzickej aktivity počas zimných mesiacov, k čomu sa pridala ťažká, nevyvážená strava a nízky príjem tekutín. Na zdraví sa podpísalo aj nestále a premenlivé jarné počasie, pretože teplotné výkyvy a hlavne rýchle zmeny organizmus vyčerpávajú.

Svoj podiel na jarnej únave majú aj dlhé hodiny strávené za počítačom, pobyt v prekúrených a klimatizovaných priestoroch, stres či vysoké pracovné nasadenie, k čomu sa pridružuje nedostatok oddychu i spánku a následné preťaženie organizmu.

1. Doprajte si dostatok pohybu

Športovanie pomáha odbúravať vplyv stresových faktorov a znižuje škodlivú hladinu kynurenínu (kynurenín aktivuje depresie) v tele tým, že aktivuje premenu kynurenínu na kyselinu kynurenínovú. Kyselina kynurenínová na rozdiel od kynurenínu už nie je pre mozog toxická, dokonca dokáže chrániť nervové bunky. Aj to je dôvod, prečo po cvičení vnímame svoje telo ako ľahšie, slobodnejšie, skrátka, cítime sa šťastnejší. Neváhajte teda, nahoďte sa do športového oblečenia a hýbte sa!

7 overených tipov ako sa vyhnúť jarnej únave

Jar je priam ideálne obdobie na vychádzky do prírody, beh, bicyklovanie či návštevu posilňovne. Nezabudnite pri tom zhlboka dýchať, aby sa vám prekrvili nielen svaly, ale tiež mozog. Rozprúdením krvného obehu sa efektívnejšie  zbavíte toxínov, stresu a zlej nálady. Pozitívne zmeny uvidíte aj na postupnom miznutí tukových vankúšikov, ktoré ste si nadobudli počas zimných mesiacov. Zdravý pohyb si však vyžaduje pravidelnosť, preto si naplánujte športové aktivity aspoň 2 – 3 x do týždňa.

2. Pamätajte na prísun vitamínov

Ovocie a zelenina sú významným zdrojom takmer všetkých vitamínov, obsahujú mnoho minerálnych látok, vlákninu, ale tiež flavonoidy, ktoré posilňujú účinky vitamínu C a pôsobia antioxidačne.  Nachádza sa v nich aj veľa enzýmov, ktoré podporujú tráviace procesy a metabolické reakcie v organizme. Zásoby ochranných faktorov sú v organizme väčšinou obmedzené a často sú po zimných mesiacov celkom vyčerpané. Pri ich trvalom nedostatočnom prísune sa pocit únavy a sklon k infekciám môže dokonca zvýšiť.

7 overených tipov ako sa vyhnúť jarnej únave

Dôležitý je tiež prísun vitamínu C, ktorý zlepšuje obranyschopnosť i celkovú kondíciu organizmu, chráni pred účinkami voľných radikálov a pomáha tiež pri nádche a prechladnutí. Zanedbateľná nie je ani jeho schopnosť znižovať hladinu cholesterolu v krvi. Na jar sa preto odporúča zamerať sa najmä na osvedčené potraviny proti chrípke a zeleninu, ktorá obsahuje vitamín C vo vysokých dávkach. Ide predovšetkým o papriku, kyslú kapustu a hlávkový šalát.

3. Dodržiavajte pitný režim

Únavu môže spôsobovať aj nedostatok tekutín, preto dodržiavajte pitný režim. Najvhodnejším spôsobom je popíjanie v menších dávkach počas celého dňa. Dostatočný príjem tekutín u športovcov je dôležitý najmä pred, počas a po športovom výkone.

Medzi ideálne nápoje na zavodnenie organizmu patrí voda, ktorú môžete striedať s bylinkovými čajmi a výdatne nariedenými ovocnými šťavami, ktoré sa postarajú o doplnenie vitamínov. V závislosti od individuálnych potrieb sa odporúča vypiť 2 až 3 litre tekutín denne.

Uniquefit radí: Ak si chcete vyrátať presné množstvo, na každých 15 kilogramov hmotnosti vypite 0,5 litra vody.

4. Oddychujte a veľa spite

Deficit spánku je zodpovedný za únavu, zhoršenú schopnosť koncentrovať sa a celkové oslabenie imunity. Pospite si o niečo dlhšie aspoň počas víkendov. Doženiete tak krátky odpočinok z pracovného týždňa. Samozrejme, neznamená to prespať celý víkend. Príliš dlhý spánok totiž môže častokrát viac uškodiť, ako pomôcť a ospalosť či bolesti hlavy sa takýmto spôsobom môžu ešte zintenzívniť. Ak si to môžete dovoliť, neváhajte a poobede si polhodinku zdriemnite. Uvidíte, že sa prebudíte sviežejší a s lepšou náladou.

5. Spestrite si jedálniček

Upravte si spôsob stravovania. Uprednostnite ľahšie stráviteľnú, pestrú stravu bohatú na vitamíny a minerály pred ťažkými mastnými jedlami. Únavu pomôžu premôcť ľahšie jedlá dusené na pare, chudé hydinové mäso a ryby. Mastným a vyprážaným pokrmom je lepšie sa úplne vyhnúť. Na jar je vhodná zelenina a ovocie, ale tiež potraviny s vyšším obsahom vlákniny, nízkotučné mliečne výrobky, strukoviny a celozrnné pečivo. Dbajte podľa možností na pravidelnosť stravy. Ak môžete, vylúčte kofeín, alkohol a cigarety, príp. ich aspoň obmedzte.

7 overených tipov ako sa vyhnúť jarnej únave

Výborným doplnkom zdravého stravovania je aj smoothie, skvelý nápoj, ktorý sa už niekoľko rokov teší obrovskej obľube. Môže za to predovšetkým fakt, že do smoothie si pokojne môžete namiešať prakticky akúkoľvek zeleninu, ovocie, chia semienka a pod., čím vytvoríte nielen chutné, ale aj zdravé kombinácie. Zmixovať ovocie či zeleninu na prípravu smoothie síce nezaberie veľa času, no aj to len za predpokladu, že dané potraviny doma máte. Pre tých, ktorí ráno nestíhajú raňajky a majú radšej hotové veci, našťastie existuje alternatíva v podobe Be Raw Smoothie Breakfast Energy.

6. Zbavte organizmus toxických látok

Jar je najvhodnejším obdobím na absolvovanie očistnej kúry, resp. detoxikácie tela. Počas zimy, keď sme zanedbávali zdravé stravovanie a minimálne sme sa hýbali, sa náš organizmus zaniesol mnohými látkami, ktoré nám na zdraví a mladistvom vzhľade určite nepridali.

Dobrou správou je, že poznáme spôsoby, ako sa ich s pomocou prírodných zložiek efektívne zbaviť. Jedným z nich je pitie detoxikačného smoothie 7 overených tipov ako sa vyhnúť jarnej únaveBe Raw Smoothie Detox s chlorellou, bez pridaného cukru, GMO a konzervantov. Vyskúšajte tiež zaradiť do svojho jedálnička žihľavu alebo púpavu. Mladé lístky posekané na kúsky v šaláte majú vynikajúce očistné účinky. Rovnako však pomôžu zbaviť telo toxínov aj vo forme čaju.

Ďalším osvedčeným prostriedkom, ktorý podporuje odolnosť organizmu počas zvýšenej fyzickej námahy, únavy a rekonvalescencie, je sibírsky ženšen. Vo forme prípravku Ostrovit Sibírsky ženšen zvyšuje odolnosť tela voči nepriaznivým faktorom životného prostredia, zlepšuje fyzickú i duševnú kondíciu a chráni telo pred stresovými faktormi.

7. Vychutnajte si slnečné lúče

Po dlhej a pochmúrnej zime nás slnko priam láka vonku. Nie je žiadnym tajomstvom, že slnečné lúče prispievajú k tvorbe vitamínu D, ktorý sa podieľa na imunitných procesoch organizmu. Pobyt na slnku navyše zlepšuje náladu, pretože podporuje tvorbu hormónu serotonínu. Vitamín D je zastúpený aj v rybách, preto ich zaraďte ich do svojho jedálnička aspoň raz týždenne. Nezabudnite ani na mliečne výrobky a cereálie, ktoré sú naň tiež bohaté.

Lucia

Lucia

New Letter

CLOSE

Kategórie produktov

Add to cart